Pijn verminderen? Massage helpt!

Bijgewerkt: 15 jul 2019

Pijn is er in veel soorten en gradaties. Of hij nu kort duurt of een voortdurend aanwezig is, pijn hebben we liever niet. Een eerste hulp is vaak een pijnstiller om een kort rustmoment in te lassen. Op lange termijn is het vaak beter om een alternatief te vinden dat helpt bij het verminderen of wegnemen van de pijn. Dit is waar massage een meerwaarde kan bieden.

Spierpijn

Vaak is spanning de oorzaak van pijn. Spanning in een spier, of weefsel kan direct of indirect pijn veroorzaken. Of je het nu komt door te sporten of de hele dag aan een bureau te werken, spierpijn kan bij iedereen voorkomen en geeft tijdelijke hinder bij dagdagelijkse taken. In beide gevallen bied massage een gemakkelijke oplossing om er vanaf te geraken. Zo kan je snel en pijnvrij verder sporten of met een ontspannen gevoel gaan werken.

Pijn straalt uit

Zoals eerder gezegd komt pijn vaak voort uit te hoge spierspanning. De gespannen spieren kunnen ervoor zorgen dat er een zenuw gekneld komt te zitten. Ook kan er een disbalans ontstaan in het lichaam die ook kan zorgen voor de afknelling van een zenuw. We hebben niet altijd zelf de tools om iets te doen aan zenuwpijn waardoor deze al snel chronisch wordt, de hulp van een expert is dan zeker aan te raden. Dit soort pijn is goed herkenbaar, hij straalt vaak ver uit en voelt vaak aan als een constant aanwezige, zeurende pijn. Een meer gerichte aanpak is nodig om verlichting te bieden.

Pijn bij artritis, fibromyalgie

Leven met artritis of fibromyalgie is vaak geen pretje. Gelukkig is er dan, naast de eventueel voorgeschreven medicatie, massage om ondersteuning te bieden. Het probleem genezen kan massage niet, het leven aangenamer maken is wel mogelijk. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat massage de pijn verlicht(2) en helpt voor een betere nachtrust(1). Hierbij komt nog dat de vermoeidheid kan verminderen en de stijfheid van gewrichten afneemt. Al deze voordelen van een goede massage, best wekelijks of om de twee weken, dragen bij aan de levenskwaliteit. Dat is het doel van elke massage bij Ikari, het verhogen van de levenskwaliteit.

Iedereen is anders, daarom gaan we samen met jou op zoek naar de oorzaak van de pijn. Het probleem lokaliseren is de eerste stap. Het geeft ons de mogelijkheid om doelgericht te werken en een plan op te maken om jouw pijn aan te pakken. Door 60 minuten specifiek werk te doen is het mogelijk dat er na 1 sessie al een merkbaar verschil is. Ideaal is om maandelijks een afspraak in te plannen als onderhoud om op punt te blijven. Het is echter aangeraden, afhankelijk van de ernst, om te starten met 3 tot 6 sessies kort na elkaar om daarna over te gaan op een tweewekelijkse of maandelijks routine.

Het lichaam gezond en pijnvrij houden en zo lang mogelijk comfortabel leven is waar we naar streven.

Wil je het graag zelf komen ontdekken? Maak dan een afspraak en vertel mij waarmee ik jou kan helpen!

Referenties:

1. Field, T., Diego, M., Cullen, C., Hernandez-Reif, M., Sunshine, W., Douglas, S. (2002). Fibromyalgia pain and substance P decrease and sleep improves after massage therapy. J Clin Rheumatol, 8(2):72-6.

2. Field T1, Diego M, Delgado J, Garcia D, Funk CG. (2012) Rheumatoid arthritis in upper limbs benefits from moderate pressure massage therapy.

10 keer bekeken

Erkend lid