Wat is serotonine?

Bijgewerkt: jan 23

Serotonine, het gelukshormoon

Er wordt vaak gesproken over serotonine, zijn goede eigenschappen en dat je er gelukkiger van kan worden. Maar wat is Serotonine nu juist en hoe krijg je er meer van… Wanneer je er zelf naar op zoek gaat krijg je een ingewikkelde, onduidelijke of té technische uitleg over de werking en voordelen.

Hieronder leg ik in klare taal uit hoe het nu juist in elkaar zit.

Serotonine komt bijna overal in het lichaam voor. Er zijn twee plaatsen waar serotonine het meeste voorkomt, het maag-darmkanaal en de hersenen. Afhankelijk van waar het zich bevindt heeft deze stof een andere functie.


  1. Bij de aanmaak in het maag-darmkanaal heeft het een hormoonfunctie, dit wil zeggen dat het bepaalde organen aanzet om te beginnen werken. Na de aanmaak wordt het in de bloedbaan opgenomen en verstuurd naar de betreffende organen. Neem nu als voorbeeld de maag. Hier is de belangrijkste functie van serotonine het regelen van het hongergevoel. Dit doet het door de maagwerking in gang te zetten, zodat deze zich kan uitrekken. Vervolgens stuurt het een signaal naar de hersenen om aan te geven of de maag wel of niet vol zit. Zo weten de hersenen wanneer je genoeg gegeten hebt.

  2. In de hersenen daarentegen werkt serotonine als een boodschapperstof(neurotransmitter). Het regelt de nood aan slaap, het hongergevoel je stemming en andere processen als temperatuur, geheugen, pijn, zelfvertrouwen, seksuele activiteit en spierspanning. Deze processen komen deels voort uit de hippocampus, het is een deel van de hersenen met een grote hoeveelheid serotonine. De hippocampus speelt een belangrijke rol in het regelen van de stemming. Simpel gezegd, is er een gezonde hoeveelheid serotonine aanwezig dan ben je gelukkiger dan wanneer het niveau aan de lage kant is.

  3. Als laatste is serotonine is ook belangrijk als het gaat om slaap. Om ’s avonds in slaap te vallen zet ons lichaam serotonine om in melatonine. Melatonine is een stof die verantwoordelijk is voor het opwekken van slaapgevoelens. Dit gebeurd automatisch als het (blauw)licht afneemt zodat je lichaam geleidelijk aan tot rust komt. Dit is een van de redenen waarom er aangeraden wordt je tv of gsm een half uurtje voor het slapengaan uit te zetten.

De aanmaak van serotonine

Om serotonine aan te kunnen maken heb je het aminozuur tryptofaan nodig. Dit aminozuur komt van nature voort in voedingsmiddelen als sojabonen, melk, Parmezaanse kaas, sesamzaad, gevogelte, rundvlees, kikkererwten en nog enkele anderen. Tryptofaan wordt onder invloed van o.a. vitamine B6(een essentieel aminozuur dat we niet zelf kunnen aanmaken) omgezet in serotonine. Belangrijk is dus dat de voedingsmiddelen waar tryptofaan in zit ook vitamine B6 bevatten zoals het geval is bij bovengenoemde producten.


Serotonine in het dagelijkse leven

Een kort overzicht:

- Het beïnvloed de stemming

- Behoud van constante spierspanning skeletspieren zodat we kunnen rechtstaan

- Belangrijk voor een goede nachtrust

- Speelt een rol bij de eetlust, meer serotonine zorgt voor een drastische vermindering in calorie-inname

- Speelt een rol bij migraine(bij een verminderd niveau)

Je merkt het al, serotonine is een belangrijke stof in ons lichaam. Het heeft invloed op zoveel belangrijke processen, het is onmisbaar en een te laag niveau heeft verscheidene bijwerkingen. Enkele bijwerkingen zijn: rusteloosheid, laag zelfbeeld, slecht geheugen, bedrukte stemming, snel geïrriteerd zijn.


Hoe genoeg serotonine aanmaken

Vraag je je nu af wat je allemaal kan doen om jouw serotonine niveau op peil te houden?

Een evenwichtige voeding is een goed begin. Wie gezond eet legt een goede basis om op verder te bouwen naar een gezond lichaam en een fitte geest. Je moet niet persé de duurste producten of supplementen kopen om gezond te zijn. Variatie speelt ook een grote rol. Kan je verse groenten en fruit gebruiken in je maaltijden? Zeker doen!


Naast evenwichtige voeding is ont-stressen en ontspannen belangrijk voor een gezond lichaam. Bij een relatief hoog stressniveau raken neurotransmitters zoals serotonine ontregeld. Regelmatig een moment inlassen om tot rust te komen en van de stress af te raken is dus zeker aan te raden! Lees eens een boek, volg een yoga sessie, boek een massage of doe iets anders wat jou ontspanning geeft. Maak tijd voor jezelf ook al heb je weinig tijd, je zal merken dat ook je andere activiteiten positief beïnvloed worden.

Zeker niet te vergeten zijn beweging en zonlicht, beide belangrijk om jouw serotonine niveau op peil te houden.

Heb je wat vrij tijd? Plan me-time in. Maak een wandeling, een fietstocht of doe een leuke buitenactiviteit, zo heb je in één keer beweging en zonlicht!

Gevarieerd eten, beweging en zonlicht, zijn nog voor zoveel andere lichaamsfuncties en stoffen belangrijk. Als je deze 3 belangrijke pijlers regelmatig aan hun trekken laat komen, ben je al een eind op de goede weg. Je zal langzaam maar zeker de veranderingen in jouw lichaam beginnen merken!


Wil jij graag jouw ervaring delen? Plaats hem hieronder in de comments. Liever anoniem? Stuur mij een mailtje dan zet ik het erbij zonder jouw naam te noemen.

17 keer bekeken

Erkend lid

Belgische Massage Federatie

©2018 by Ikari.